رئیس قوه قضاییه: روند مجازات عناصر همراه دشمن و جاسوسان با قوت و قدرت ادامه دارد
رئیس قوه قضاییه در گفتوگو با مردم به تشریح مسائل و موضوعات مهم قضایی و حقوقی طی یک سال اخیر و در دوره تحول و تعالی قضایی پرداخت.
به گزارش فصل سوم و به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه، همزمان با نخستین روز از هفته قوه قضاییه، گفتوگوی تلویزیونی حجتالاسلام والمسلمین محسنی اژهای با مردم از رسانه ملی پخش شد.
رئیس قوه قضاییه طی این گفتوگوی تلویزیونی درخصوص برخی مسائل مهم کشور و موضوعات قضایی و حقوقی و همچنین اقداماتی که دستگاه قضا طی یک سال اخیر و به طور کلی در دورهی تحول و تعالی قضایی در راستای تسهیل و تسریع دسترسی شهروندان به عدالت انجام داده است، با مردم گفتوگو کرد.
رئیس قوه قضاییه در مطلع این گفتوگو، ضمن تسلیت و تعزیت ایام عزای سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و گرامیداشت یاد و خاطره حضرت امام خمینی (ره) و امام شهیدمان، خامنهای (قدسالله نفسهالزکیه) و شهید بهشتی، معمار دستگاه قضا و به طور کلی همه شهدای انقلاب اسلامی و سه دفاع مقدس در برابر دشمنان متجاوز و بویژه شهدای دانشآموز مدرسه شجرهطیبه میناب، اظهار کرد: مجموع اتفاقاتی که طی ۵ سال اخیر در کشور رخ داد، به جهاتی در تاریخ ایران بینظیر است؛ دشمن طی ۵ سال اخیر تروریسم اقتصادی و جنگ ترکیبی گسترده خود را علیه ملت ایران تشدید کرد. وقتی دشمن از تحریم، جنگ اطلاعاتی، سیاست ترور، اغتشاشآفرینی و شبهکودتا، طرفی نبست، به سراغ تجاوز نظامی همهجانبه و کشتار غیرنظامیان ما رفت؛ اما مقاومت ملی ایرانیان، دشمن را در این عرصه نیز ناکام و سرافکنده کرد.
رئیس دستگاه قضا در ادامه به مرور اجمالی برخی از رخدادهای بعضاً منحصربهفرد و خاص طی ۵ سال اخیر پرداخت و گفت: در سال ۱۴۰۰ پس از آنکه شخصیتی قضایی، به نام شهید رئیسی، سکان ریاست قوه مجریه را برعهده گرفت، همافزایی قوای سهگانه بیشتر و مضاعف شد. برای نخستین بار در تاریخ انقلاب اسلامی بود که شخصیتی از قوه قضاییه، مسئولیت ریاست دولت را عهدهدار میشد و طبیعتاً با رئیس منصوبشدهی قوه قضاییه که بنده بودم، قرابت فکری و الفت دوستانه بسیار داشت؛ ریاست مجلس یعنی آقای قالیباف نیز در این همافزایی، شریک بودند.
رئیس عدلیه ادامه داد: پس از آنکه همافزایی قوای سهگانه در مقطع ۱۴۰۰ به بعد، بیشتر و مضاعف شد، دشمن عصبانیتر گشت و بر حجم توطئههای امنیتی و اقدامات ضددینی و ضدفرهنگیاش علیه کشور افزود؛ نتیجتاً اغتشاشات پاییز ۱۴۰۱ پیش آمد و ورودی پروندهها و بعضاً جنس متهمین و محکومین تغییر کرد. نهایتاً بساط آن فتنه نیز با هدایتهای رهبر معظم انقلاب و هوشیاری مسئولین مربوطه و بصیرت مردم، جمع شد.
قاضیالقضات افزود: در اوایل سال ۱۴۰۳ در حالیکه حدود سه سال از روی کار آمدن دولت سیزدهم میگذشت و کارها و امورات کشور نسبتاً رو به پیش بود، رئیسجمهور ما در حین خدمت به مردم، شهید شد و رخداد پرواز اردیبهشت پیش آمد. پس از آن، دشمن تصور میکرد بواسطهی این خلاء ایجادشده، جمهوری اسلامی تضعیف شده است؛ لکن بدوندرنگ شورای موقت ریاستجمهوری طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی ایجاد شد و ظرف مهلت قانونی، انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم در کمال آرامش و امنیت و با مشارکت نسبتاً مطلوب مردمی بویژه در دور دوم آن، برگزار شد و رئیسجمهور منتخب، تعیین شد.
حجتالاسلاموالمسلمین محسنی اژهای اظهار کرد: از فردای تحلیف رئیسجمهور چهاردهم، دشمن صهیونیستی با پشتگرمی و حمایت آمریکا، به موازات تشدید جنایاتش در غزه و لبنان، سیاست ترور را در ایران پیاده کرد و پس از سلسه اقدامات جنایتکارنهای، نهایتاً در ۲۳ خرداد ۱۴۰۴ به ایران حمله کرد و جمعی از فرماندهان رشید و دانشمندان نخبه و مردم عادی ما را به شهادت رساند. رژیمهای متجاوز آمریکا و اسرائیل، تصور میکردند در نتیجهی این حمله، ظرف نهایتاً ۴۸ ساعت ایران را به تسلیم و یا فروپاشی میکشانند؛ اما سرانجام در روز دوازدهم، خودشان برای آتشبس، التماس کردند.
رئیس قوه قضاییه بیان داشت: در جریان جنگ ۱۲ روزه، رئیسجمهور خبیث، تروریست، متکبر و عقدهای آمریکا به همراه مزدوران صهیونیستش، متوجه شد که اقتدار ایران اسلامی تا چه حد بالاست. آمریکا از بعد از جنگ جهانی دوم و رژیم صهیونیستی طی بیش از ۷ دهه از تاریخ ننگین و نامشروعش، چنین ضربهای را که در جنگ ۱۲ روزه از ایران اسلامی دریافت کردند، از هیچ کشوری دریافت نکرده بودند.
رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: پس از شکست و هزیمت در جنگ ۱۲ روزه؛ دشمنان متجاوز مجدداً به سراغ عناصر ضدانقلاب و ضدایرانی خارجنشین رفتند و آنان را به خط کردند و شبهکودتای ۱۸ و ۱۹ دی ۱۴۰۴ را راه انداختند؛ آمریکا و رژیم صهیونیستی به سران خارجنشینِ این شبهکودتا، وعدههایی داده بودند و آنان بر همین اساس، عناصر میدانیشان را تهییج و تحریک کردند و آنها شنیعترین جنایات را در برخی از شهرها رقم زدند؛ به مساجد و معابر حمله کردند؛ اموال مردم را آتش زدند؛ مدافعان امنیتی را به طرق فجیع و شنیع به شهادت رساندند و قسعلیهذا. لکن آن شبه کودتا نیز با هدایتهای رهبری معظم انقلاب و هوشیاری مدافعان امنیت و نهایتاً خروش مردمی، با شکست مفتضحانه به پایان رسید.
رئیس عدلیه عنوان کرد: پس از شکست در شبهکودتای مورد اشاره، دشمن غدّار، این بار با تجاربی که از جنگ ۱۲ روزه اندوخته بود، همه محاسبات مادی را لحاظ کرد و جنگ رمضان را به ملت ما تحمیل کرد. در این جنگ تحمیلی سوم، اگرچه رهبر عزیزتر از جانمان و جمعی از بهترین فرماندهان و عزیزترین مردمانمان شهید شدند؛ لکن باردیگر مقاومت ملت ایران و سلحشوری قوای مسلحمان، دشمن را به هزیمت و شکست کشاند و دشمنی که در سودای پیروزی ۴۸ ساعته بود، پس از ۴۰ روز، دست از پا درازتر، باز هم التماس آتشبس کرد.
قاضیالقضات بیان داشت: در جریان جنگ تحمیلی ۴۰ روزه و پس از آن، اتفاقات محیرالعقولی در ایران اسلامی رخ داد؛ از مبعوث شدن مردمی که حدود چهارماه است، خیابانهای کشور را در سوگواری امام شهیدمان و بیعت با امام حاضرمان و حمایت از قوای مسلح، تسخیر کردهاند تا آنچه که در اصفهان رخ داد و فراتر از واقعه طبس بود. در خلال جنگ رمضان، مجلس خبرگان زیر آتش و بمباران، تشکیل جلسه داد و خلف امام شهید را انتخاب کرد و پس از آن، بیعتی تاریخی و شگرف با رهبری معظم انقلاب، حضرت آیتالله سیدمجتبی خامنهای از ناحیه همه اقشار کشور صورت گرفت. اتفاقی که ضربهای سنگین بر پیکره دشمن وارد آورد؛ ضربهای که از ضربات نظامی سنگینتر بود.
حجتالاسلاموالمسلمین محسنی اژهای اظهار کرد: در جریان جنگ تحمیلی سوم و رخدادهای پس از آن، ایران اسلامی به دشمن متجاوز و غدّار ثابت کرد که لبنان و به طور کلی محور مقاومت اسلامی، جان ایران و پاره تن ایران است و سیاست وحدت ساحات، بیش از پیش حاکم شده است.
رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: از صلابت و اقتدار و مردمی بودن نظام ما همین بس که در سال ۱۴۰۱، قوه قضاییه توانست با عنایت رهبری معظم انقلاب، بیش از ۸۰ هزار پرونده عناصر دخیل در حوادث پاییز آن سال را مختومه کند و سیاست عفو گستره را اجرایی سازد. در جریان اغتشاشات پاییز ۱۴۰۱، عدهای که فریب خورده بودند و تحت تاثیر فضای هیجانی قرار گرفته بودند، عفو شدند و پرونده آنها در هر مرحلهای که بود، مختومه شد؛ برخی از آنان اساساً به زندان نرفتند و برخی دیگر نیز که در زندان بودند آزاد شدند و یا محکومیتشان تقلیل یافت.
رئیس عدلیه عنوان کرد: قوه قضاییه در قضیهی آشوبها و شبهکودتای دیماه ۱۴۰۴ نیز در قبال افرادی که اسناد و مدارک، گواهی بر فریب خوردنشان داشت، سیاست ارفاق را در پیش گرفت لکن در قبال عناصر اصلی و میدانی آن آشوبها که مرتکب جنایت شده بودند، وفق موازین قانونی و در عین رعایت ملکه عدالت، در نهایت قاطعیت ظاهر شد و از سرزنش سرزنشگران و مدعیان دروغین حقوق بشر نهراسید.
قاضیالقضات خاطرنشان کرد: همچنین عناصر همراه با دشمن متجاوز آمریکایی و صهیونی و جواسیس نیز وفق قانون، در نهایت قاطعیت و البته با رعایت عدالت، به سزای اعمالشان رسیدند و این روند با قوت و قدرت ادامه دارد.